Artykuły eksperckie – co warto wiedzieć o tej formie promocji?

Dwoisz się i troisz, by wypromować swoją markę w Internecie. Jesteś przekonany, że zrobiłeś niemal wszystko, co było w Twojej mocy. Założyłeś przecież firmowe konta w mediach społecznościowych, prowadzisz grupę na Facebooku, a całą stronę internetową dostosowałeś pod okiem fachowców pod wymogi SEO. Ale nie takich efektów się spodziewałeś. W duchu liczyłeś na coś więcej. Przecież tak dobrze znasz swoje produkty i tak wiele możesz powiedzieć o samej branży, którą reprezentujesz. I może nawet przeszło Ci przez myśl, że skoro jesteś ekspertem w danej dziedzinie, to podzielisz się swoją wiedzą z klientami? Gdzieś przez przypadek zetknąłeś się nawet z nazwą „artykułu eksperckiego”. Tak. To idealne rozwiązanie dla Ciebie, jeżeli chcesz rozsławić imię swojej marki. Czym są owe artykuły i jak je tworzyć? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Czym są artykuły eksperckie?

Artykuły eksperckie są specyficznym rodzaj tekstów, w których autorami danej treści są eksperci, którzy korzystając ze swojej ogromnej wiedzy merytorycznej z zakresu różnych dziedzin, dzielą się nią ze swoimi odbiorcami.

Bardzo często teksty tego typu tworzone są również przez copywriterów, którzy po uprzednim dogłębnym zapoznaniu się z danym tematem, korzystając przy tym z fachowych materiałów i sprawdzonych źródeł wiedzy, przekazują zebrane wiadomości czytelnikom w formie tematycznego artykułu.

Adresatami tego typu tekstów są nie tylko inni eksperci reprezentujący daną branżę, ale w przeważającym stopniu teksty te trafiają do przeciętnych użytkowników Internetu, którzy poszukują kompetentnej wiedzy na jakiś temat.

W jakiej formie pisane są artykuły eksperckie?

Na pewno zadajesz sobie pytanie, w jaki sposób tego typu teksty można odróżnić na tle innych publikowanych treści. Główną cechą, która będzie wyróżniać tego typu artykuły, to przede wszystkim różnica w sferze merytorycznej. Są to artykuły rzetelne, oferujące czytelnikom kompetentną wiedzę, a przede wszystkim są wiarygodne w przekazywaniu informacji. Teksty tego typu mogą przybierać różną formę gatunkową, w zależności od intencji nadawcy i jego preferencji. Wśród nich wyróżnić można artykuły eksperckie pisane jako:

  • tekst naukowy
  • tekst popularnonaukowy
  • w formie poradnika
  • o charakterze publicystycznym

Artykuł ekspercki w formie tekstu naukowego

Teksty takie, jak sama nazwa wskazuje, służą do tego, by przekazywać wiedzę naukową. Zakres opisywanej treści ogranicza się do jednej wybranej dziedziny. Jeżeli wybierzesz ten rodzaj tekstu, na początku artykułu musisz postawić konkretną tezę badawczą, którą w kolejnych akapitach będziesz roztrząsać, udowadniać lub obalać.

Tekst popularnonaukowy

Cel, który przyświeca temu typowi tekstów, podobny jest do tego, który stawiają sobie twórcy artykułów naukowych. Artykuły popularnonaukowe również przekazują rzetelną wiedzę, jednak zasięg odbiorców, do których tym tekstem chce się dotrzeć, jest o wiele większy. Artykuł tego typu skierowany jest do szerszej liczby czytelników, którzy nie są ekspertami danej dziedziny, ale są przeciętnymi odbiorcami proponowanych treści.

Zmienia się odbiorca tego tekstu, zmienia się więc i metoda  ujęcia tematu. Teksty tego typu wyjaśniają naukową wiedzę, ale robią to w sposób uproszczony, korzystając z jasnych i prostych sformułowań.

Artykuły eksperckie w formie poradnika

Ten typ tekstów eksperckich zyskuje największą liczbę odbiorców, dlatego wybór tej formuły jest najpopularniejszy. Zaliczyć tu można wszystkie treści eksperckie, w których nadawca-ekspert dzieli się z czytelnikami swoim doświadczeniem i wiedzą, podając ją jako zbiór dobrych rad. Zazwyczaj opatrzone są nagłówkami typu: „Ekspert radzi…”, „Co warto wiedzieć o…”.

Teksty eksperckie o charakterze publicystycznym

Z artykułem eksperckim wykorzystującym tego typu formę przekazu, spotkasz się nieco rzadziej niż z pozostałymi  przykładami omawianymi wyżej. Teksty te charakteryzują się tym, że dany temat omawiany jest z punktu widzenia nadawcy, który wyraża w nim swoją opinię w sposób subiektywny, niejednokrotnie podejmując polemikę z danym problemem, czy sposobem jego rozwiązania etc.

Autor tego typu tekstów omawia dane zagadnienie, ale już na samym początku swojego wywodu ustosunkowuje się do poruszanego przez siebie tematu, wyrażając tym samym swoje subiektywne zdanie. Artykuł taki cechuje sugestywność przekazu i dobitne sformułowania.

Skąd czerpać wiedzę, aby rzetelnie napisać artykuł ekspercki?

Z założenia autorem tekstów eksperckich jest osoba świetnie znająca swój fach. Jednak każdy, nawet największy znawca tematu, stale sięga po wiedzę, by ją poszerzać, aktualizować i systematyzować. A może po prostu otrzymałeś zlecenie napisania takiego tekstu i teraz sam musisz się wcielić w rolę eksperta.

Tak czy owak, obojętnie, do której grupy należysz, to znaczy, czy znasz się na rzeczy, ale mimo wszystko poszukujesz dodatkowych informacji przed przystąpieniem do kreowania tekstu eksperckiego, czy jesteś profesjonalnym copywriterem, któremu zlecono takie zadanie, zapomnij o korzystaniu z internetowej wiedzy i poszukiwaniu przypadkowych artykułów wskazanych przez wyszukiwarkę Google.

Zbierając materiał do artykułu eksperckiego, korzystaj ze sprawdzonych źródeł. Na pewno jednym z nich będzie baza wiedzy, która jest dostępna na Google Scholar. Najlepszą metodą jest jednak bazowanie na materiałach firmowych, dostarczonych przez zleceniodawcę danego artykułu.

To najsolidniejsze źródło wiedzy branżowej. Natomiast nieco trudniejszą i bardziej pracochłonną metodą jest stworzenie, we własnym zakresie, bazy osób, które poprzez swoje kompetencje i znajomość rzeczy uchodzą w danym środowisku za autorytety w danej dziedzinie.

Gdy stworzysz listę takich osób, warto w następnej kolejności przygotować zestaw pytań dotyczących konkretnego tematu, które chciałbyś zadać wybranym przez siebie fachowcom. Następnie drogą mailową lub telefoniczną zadaj te pytania wybranym ekspertom, prosząc o odpowiedzi.

Postępując według tej zasady, otrzymasz wystarczającą ilość materiału, aby stworzyć rzetelny tekst, w którym z pewnością zaserwujesz czytelnikowi sporą porcję fachowej wiedzy. Minusem tej metody jest to, że wymagać będzie od Ciebie porządnego wysiłku, by odnaleźć ekspertów z danej branży, co więcej musisz jeszcze liczyć na ich dobrą wolę, aby zechcieli odpowiedzieć na zadawane przez Ciebie pytania.

Taki trud jednak Ci się opłaci, bo oprócz sporego zapasu materiału będziesz miał również możliwość przytoczenia wybranych fragmentów wypowiedzi poprzez umieszczenie stosownych cytatów w treści swojego artykułu, co z pewnością uwiarygodni go i urozmaici.

Cechy dobrego artykułu eksperckiego

Gdy już wiesz, czym jest artykuł ekspercki, jaką formę przybierają tego typu teksty i gdzie szukać rzetelnej wiedzy, by wypełnić nią swój artykuł – przyszedł czas na pisanie. Aby stworzyć tekst, który będzie można określić tym mianem, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, które decydują o tym, czy dany tekst jest tekstem eksperckim, czy zwykłym artykułem blogowym. Jakie to cechy? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Fachowo i kompetentnie

Dobry artykuł ekspercki jest kopalnią wiedzy, dlatego tekst taki cechuje bogactwo merytoryczne treści oraz przenikliwość w opisywaniu danego zagadnienia. Ich autorem jest przecież autorytet w danej dziedzinie. Temat opracowany jest w sposób rzetelny i rzeczowy, po prostu po mistrzowsku.

Jeżeli tekst pisany jest na zlecenie, to osoba tworząca go, powinna starannie dobierać informacje i czerpać wiedzę tylko ze sprawdzonych źródeł. Oczekiwania wobec tego typu artykułów stawiane są bardzo wysoko, jest to bowiem tekst, który stanowi dogłębną i fachową odpowiedź na stawiane pytania dotyczące konkretnych zagadnień. 

Prosto i ciekawie

Tworząc taki artykuł, zawsze należy pamiętać, kto jest adresatem danego testu. Odbiorcą jest przecież przeciętny użytkownik Internetu, dlatego tak istotne jest, by dostosować  poziom języka do poziomu czytelników. W tego typu tekstach zamiast trudnego branżowego żargonu, pełnego niezrozumiałego słownictwa, zastosuj język prosty i przyjazny odbiorcy, tworząc w ten sposób tekst dla niego przystępny i zrozumiały.

Unikaj więc cytowania trudnych definicji i podawania suchej teorii niezrozumiałej dla przeciętnego odbiorcy. W zamian za to prezentuj mu dany temat w sposób ciekawy i interesujący. Wykorzystuj stosowne do tematu infografiki, dobrze ilustrujące dany problem lub wykresy i tabele. Dobrze jest także podpierać swój wywód ciekawymi przykładami, które z pewności urozmaicą dany tekst i sprawią, że nawet trudny temat będzie zrozumiały dla każdego.

Oparcie w autorytetach

Od tekstów eksperckich, jak sama nazwa wskazuje, wymaga się fachowej wiedzy, najlepiej opartej na wypowiedziach autorytetów z danej dziedziny. Opierając swój wywód na tak silnych filarach, którymi są wybitni profesjonaliści, uwiarygadniasz prezentowane treści. Jeżeli tekst artykułu oparłeś na wiedzy zdobytej podczas wywiadu z ekspertami, koniecznie przytocz ich wypowiedzi, wplatając stosowne cytaty na potwierdzenie wiarygodności prezentowanych w tekście informacji.

Treść poparta badaniami

W artykułach eksperckich nie ma miejsca na żonglowanie frazesami i pustosłowie. Dlatego tak istotne jest, by treść tego typu artykułów zawsze poparta była konkretnymi badaniami. Nie wystarczy jednak przytaczać suchych faktów i samych tylko wyników badań. Zadaniem twórcy takiego artykułu jest przedstawienie zebranego materiału empirycznego łącznie z wyczerpującą jego analizą.

Prezentowanie samych wyników badań, bez ich omówienia i stosownego komentarza jest niewybaczalnym błędem. Posłużmy się przykładem z życia. Załóżmy, że prywatna szkoła, chcąc wypromować  swoją nowo otwartą placówkę, zwróciła się do Ciebie z prośbą o przygotowanie artykułu eksperckiego na temat „Oczekiwań współczesnego ucznia wobec nowoczesnej szkoły”.

Punktem wyjścia do opracowania tego tematu będzie sporządzenie odpowiednich ankiet ze starannie przygotowanymi pytaniami, a następnie przeprowadzenie badań wśród uczniów. W końcowej fazie swojej pracy, gdy przystąpisz już do tworzenia danego tekstu, nie wystarczy jedynie przytoczyć wyników przeprowadzonej sondy, opierając się na wartościach procentowych zebranego materiału.

Choć może podasz czytelnikowi te wyniki w postaci ciekawych wykresów, ale bądź co bądź, są to tylko suche fakty. Opracowując taki temat ekspercki, opierasz się nie tylko na ewaluacji przeprowadzonych badań, ale przede wszystkim, jako znawca tematu, może z punktu widzenia psychologa bądź nauczyciela, prezentujesz czytelnikowi analizę tych danych, czyli co miało wpływ na takie, a nie inne, odpowiedzi respondentów. Do Ciebie, twórcy artykułu eksperckiego, należy omówienie przeprowadzonych badań w sposób obiektywny, bezstronny i pozbawiony subiektywnej opinii.

Elementy, których nie może zabraknąć

Jak każdy tekst internetowy, również i artykuł ekspercki musi zawierać słowa kluczowe. Szczególnie biorąc pod uwagę cele, które artykuł ma spełnić w promocji danej firmy, czy marki. To użycie fraz kluczowych będzie miało wpływ na pozycjonowanie danej treści w wyszukiwarce Google.

Innym istotnym elementem jest umieszczenie pod tekstem informacji o wykorzystanej bibliografii. Aby nadać swojemu artykułowi rangi eksperckiej, warto umieścić pod tekstem krótką informację o materiałach, które zostały wykorzystane podczas tworzenia tejże naukowej rozprawy. Może to być informacja typu: „Materiał został opracowany przez… na podstawie materiałów przekazanych przez ekspertów (nazwa firmy, stowarzyszenia lub przedsiębiorstwa)”.

Korzyści z publikowania tego typu artykułów

Przygotowanie tego typu eksperckiej rozprawy to nie lada wyzwanie, wymagające od Ciebie ogromnej wiedzy oraz pracy przy pozyskiwaniu materiałów i późniejszym redagowaniu gotowego już tekstu. Pozostaje tylko pytanie, po co to robić i czy to się w ogóle opłaca? I wracamy do początku tego artykułu.

Jeżeli prowadzisz swój biznes i myślisz o promocji swojej marki oraz o zwiększaniu swoich zasięgów, a tym samym zależy Ci na powiększaniu grona swoich potencjalnych klientów, artykuł ekspercki z pewnością przybliży Cię do tego celu. Oprócz wymienionych korzyści budujesz swój silny wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie, a tym samym uwiarygadniasz perfekcjonizm swojej marki.

Jednak zwiększanie swoich zasięgów, trafianie do większej liczby klientów i budowanie swojego wizerunku jako dobrego fachowca to nie jedyne profity. Dzięki pracy nad artykułem eksperckim nawiązujesz także kontakty z innymi ekspertami i znanymi blogerami, którzy są reprezentantami tej samej branży.

Jeżeli tworząc tego typu tekst, skorzystasz z rad opisanych wyżej, to z pewnością nawiążesz współpracę z innymi portalami i blogerami, którzy ponadto będą głosem cytowanym w opracowywanym przez Ciebie tekście. Współpraca z innymi reprezentantami danej branży z pewnością przełoży się na zwiększeniu liczby odbiorców, a z czasem i klientów.

Podsumowanie

Artykuły eksperckie to taki typ tekstów, w których autorami danej treści są eksperci, którzy korzystając ze swojej ogromnej wiedzy merytorycznej z zakresu różnych dziedzin, dzielą się nią ze swoimi odbiorcami.

Rozprawy tego typu mogą przybierać formę: artykułu naukowego, popularnonaukowego, poradnika lub tekstu publicystycznego. Artykuły eksperckie wymagają rzetelnej wiedzy. Informacji niezbędnych do napisania tego typu treści należy szukać przede wszystkim w materiałach firmowych albo poprzez przeprowadzanie wywiadu z autorytetami z danej branży.

Teksty takie unikają branżowego słownictwa i suchych, niezrozumiałych definicji na korzyść prostego języka, przyjaznego odbiorcy. Artykuły eksperckie wykorzystywane są do promocji firmy lub marki, zwiększania swoich zasięgów i budowania swojego wizerunku jako eksperta. 

Dodaj komentarz